سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای هشام! خداوند، پیامبران و فرستادگان خود را به سوی بندگانش بر نینگیخته، جز برای آنکه از او (معرفت) فراگیرند، پس هر که نیکتر رو آورد، معرفت بیشتری برد . [امام کاظم علیه السلام]


ارسال شده توسط نجوم در 90/4/8:: 8:59 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم
هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون
امسال ماجرا کمی زودتر آغاز شده!

این مطلب را ببینید:
" !این روز را بخاطر بسپارید !
دو کره ماه در تاریخ 5 شهریور 1389
روز 5 شهریور تمام دنیا در انتظار .......
کره مریخ به بالاترین درجه درخشش دراسمان شب در 5 شهریور خواهد رسید
اون به اندازه کره ماه تمام بزرگ با چشم غیر مسلح به نظر خواهد رسید
این وقتی است که در روز 5 شهریور کره مریخ به فاصله 34.6 مایلی خود به زمین میرسد.
حتما در راس ساعت 12:30 بعد از ظهر ( نیمه شب) آسمان را تماشا کنید .
به نظر خواهد رسید که آسمان دو ماه دارد !!! این امر 1200 سال دیگر دوباره اتفاق خواهد افتاد
این لحظه را با دوستان خود شریک شوید زیرا هیچکس زنده ای دوباره این اتفاق را نخواهد دید."

ایمیلی شبیه این حتما یا به دستتان رسیده یا به زودی خواهد رسید!
ولی این یک شایعه بیش نیست...

متاسفانه امسال زودتر از سالهای قبل انتشار این مطالب آغاز شده و با اینکه مدتی است منجمین آماتور سعی بر رفع این شبهه دارند و با یک سرچ ساده در سایت های معتبر نجومی با نقدهای مختلفی بر این شایعه روبرو میشوید ولی همچنان بازار انتشار این خبر داغ است.
بد تر از همه اینجاست که امسال به این موضوع رنگ دینی دادند و ایمیل های دریافتی این عنوان را یدک میکشند: "شق القمر تکرار میشود"!!!!!!!!!!!

مریخ در 5 شهریور


واقعیت این است که مریخ در شامگاه 5 شهریور در زیر افق قرار دارد و طلوع آن ساعت 10:04 صبح روز بعد و بعد از طلوع خورشید است و 9 شب هم غروب می کند بدین ترتیب تمام مدت تحت تاثیر درخشش خورشید قرار دارد و اصلا در آسمان شب دیده نمی شود که بخواهد به اندازه ماه باشد یا هر اندازه دیگری. اگرچه اگر مریخ در شب هم قابل رویت می بود به هیچ وجه چنین اندازه ای نمی داشت.
مریخ در آن شب حدود 250 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد یعنی نه تنها نزدیکترین فاصله اش با زمین نیست که آن قدر دور هست که قدر ظاهریش به عدد 1.3 برسد. یعنی به اندازه یک ستاره معمولی در آسمان (اگر در شب دیده می شد) به چشم می آمد.
اما پس این همه داستان از کجا آمده؟
همه داستان با سال 2003 باز می گردد. در آن سال مریخ به نزدیکترین فاصله اش با زمین می رسید. در شب 5 شهریور آن سال مریخ در نزدیک ترین فاصله خود در یک بازه زمانی 60 هزار ساله نسبت به زمین قرار داشت و تنها 56 میلیون کیلومتر با زمین فاصله می گرفت (مقایسه کنید با 250 میلیون کیلومتر امسال) اگرچه آن سال هم اتفاق خاصی نمی افتاد اما خیلی ها به واسطه رکورد 60 میلیون سال شب های مریخ را برگزار کردند.
بدین ترتیب مطمئن باشید نه این 5 شهریور و نه هیچ تاریخ دیگری - مگر فاجعه ای عظیم در منظومه شمسی رخ دهد و مدار مریخ تغییر کرده و به سمت ما کشیده شود - مریخ به اندازه ماه کامل در آسمان ما دیده نخواهد شد.
اما داستان مریخ نکته دیگری هم دارد و آن اینکه در عصر پر شتاب اینترنت و جریان سیال اطلاعات ، الزاما همه اطلاعات درست نیستند. لطفا وقتی ایمیلی دریافت می کنید پیش از فورارد آن به دیگران چند ثانیه فکر کنید و ببینید چقدر ممکن است این داستان واقعی باشد! اگر اندکی شک کردید کمی تحقیق کنید و بعد دکمه ارسال مجدد برای همه دوستان را فشار دهید. بدین ترتیب می توانید از وقوع یک شایعه در جامعه جلوگیری کنید.

اینها چند منبع در باره این شایعه :
http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2005/07jul_marshoax
http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2009/09jun_marshoax
http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_hoax


نوشته پوریا ناظمی(با تلخیص)


کلمات کلیدی :